Pages

Thursday 9 June 2011

Puding jagung


Puding jagung enak dimakan pada bila-bila masa..

Saya selalu juga masak puding jagung sebab senang dan mudah saja nak masak puding ni yang penting masa masak tu adunan puding ni mesti dikacau supaya adunannya rata dan amsak dengan elok . Selalunya saya akan gaul dulu tepung castard dengan air dan santan sampai cukup sebati dan tiada ketulan tepung kastad lepas tu baru la saya masukkan gula serta jagung tin .

Saya lebih gemar acuan untuk isi puding jagung ni sebab lebih mudah untuk dikeluarkan bila nak dihidang selain tu hidangan puding jagung akan jadi lebih cantik dan comel . Resepi puding jagung ni dah lama saya guna dan saya dapat resepi ni dari My resipi.com cuma saya ubah sikit resepi ni ikut selera sendiri .



BAHAN-BAHAN :

1 cawan tepung castard
1 setengah cawan santan
2 cawan air
3/4 cawan gula
1 tin jagung manis
Acuan secukupnya



CARA MEMASAK :

Campurkan tepung kastad, gula, jagung , santan dan air.

Kacau semua bahan sehingga menjadi pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga cukup sebati dan masak .

Masukkan adunan puding ni ke dalam acuan atau loyang dan biarkan sejuk .

Rabu 11.05.11

No comments:

Post a Comment