Pages

Tuesday 16 August 2011

Ramadhan 15 ~ menu ketam tumis cili

Pagi semalam saya ke pasar nak beli bahan-bahan masak dan saya memang nak cari ketam sebab dah lama juga kami sekeluarga tak makan ketam . So saya beli la ketam dalam 10 ekor semuanya saiz besar baru la sedap isi banyak dan manis , selalunya kalau nak makan ketam fresh saya suka ke jeti nelayan di Kuala Selangor tapi bulan puasa ni memang saya tak ke sana so saya beli kat pasar di area rumah saya ni saja .

So kali ni saya masak ketam tumis cili dan sedap kombinasi bahan-bahan yang diguna dan rasa kuahnya memang ikut pada citarasa kami sekeluarga . Syukur alhamdulillah untuk rezeki kami semalam.. 



BAHAN-BAHAN:
10 ekor ketam - saiz besar
2 batang serai - dititik
Daun bawang & sup - diracik
Air secukupnya - anggaran 1 cawan

BAHAN-BAHAN DIKISAR LUMAT :
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3cm halia
2 batang serai
1 inci belacan
4 biji cili kering - direndam dalam air panas sampai kembang
Garam secukup rasa - jika perlu

BAHAN-BAHAN SOS:
5 sudu besar sos cili
4 sudu besar sos tomato
4 sudu besar sos tiram
3 sudu sos plum - utk masam manis
2 sudu besar sos ikan nampla-boleh ditambah kalau kurang masin
Sedikit minyak bijan

CARA MEMASAK :
* Bersihkan semua ketam dan dipotong 2 kemudian dibasuh bersih dan diketepikan dulu . Kisar semua bahan menumis .

* Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan dikisar dan kacau biar sampai masak dan terbit bau wangi . Masukkan semua bahan sos dan serai serta terus kacau sambil rasa jika ada bahan yang terkurang rasa boleh ditambah ikut pada cita rasa kita . Masukkan semua ketam tadi serta  air secukupnya dan gaul rata kemudian tutup kuali dan biarkan sampai semua ketam masak 


*Buka penutup kuali dan kacau dan kalau nak kuah lebih tambah lagi air . Masukkan daun sup atau daun bawang dan terus kacau . Bila ketam dah masak boleh la ditutup api dapur dan hidangkan dalam bekas yang sesuai dan boleh la dihias .

* Sila la ubah atau tambah apa saja bahan ikut pada citarasa sendiri..

Ketam yang tengah dimasak , pastikan air dimasukkan secukupnya tapi jangan la banyak sangat nanti jadi sup ketam pulak hihihi . Bila dah kacau rata ketam dengan semua bahan boleh la ditutup kuali dan biarkan ketam masak . Gunakan api dapur sederhana besar dan selalu la periksa ketam dalam kuali dan kacau , bila dah masak boleh la ditutup api dapur . 


Resepi yang saya bagi ni saya masak ikut pada citarasa kami sekeluarga , so bahan-bahan yang diguna boleh ditambah atau dikurangkan ikut pada citarasa masing-masing .

No comments:

Post a Comment