Pages

Tuesday 22 November 2011

Rendang kerang - mesti mau tak leh tahan laa

Pagi tadi saya ke pasar dekat rumah saya ni dan masa di pasar tengok ada kerang sebesar duit syiling 50 sen yang sangat segar . Aduhh saya tak leh tahan kalau jumpa kerang besar-besar ni hihi , saya dengan suami memang suka makan kerang dan sekarang ni anak-anak saya pun dah pandai makan kerang .

So sampai je ke rumah terus ku basuh kerang dan direbus sampai masak . Masa kopek isi kerang terus saya teringat nak masak rendang kerang syukur alhamdulillah untuk rezeki kami hari ni . Kali ni saya masukkan cili api sebiji-sebiji , saja je so kalau nak rasa pedas cili api tu boleh dipenyek digaul makan dengan nasi dan redang mmmm sedapnyaaa cukup pedas...

BAHAN-BAHAN :

1 kg isi kerang
3 cawan santan pekat
2 helai daun kunyit - dimayang nipis
4 helai daun limau purut
3 sudu besar kerisik - boleh tambah
10-15 biji cili api
Garam dan gula secukup rasa


BAHAN DIKISAR HALUS :


6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 1/2 inci lengkuas
1 inci halia
3 batang serai
8 tangkai cili kering direndam dlm air mendidih 


*tak perlu tumbuk atau potong cili api . Kalau suka pedas boleh ditambah cili kering . Jika kurang kuah boleh ditambah santan .

CARA MEMASAK :


1. Tumis semua bahan kisar tadi hingga naik bau dan masukkan daun limau purut yang dicarik-carik . Kacau semua bahan bagi rata dan masukkan isi kerang serta daun kunyit dan cili api .


2. Masukkan santan pekat tadi dan kerisik ke dalam rendang serta dikacau semua bahan hingga sebati . Bila rendang dah masak  boleh la di tutup api .

3 comments:

  1. emm shedapnya nannie, fav.. kak shima juga ni

    ReplyDelete
  2. sedappnya K Nannie... fav nurul jgk ni...lebih suka rendang kerang dr rendang lain2.. terliur plak... ;)

    ReplyDelete
  3. to kak shima ,
    yum2 kak memang sedap rendang ni.

    to alamdamai,
    yum yum sama la dgn saya rendang kerang ni memang favorite saya dari dulu lagi hihih

    ReplyDelete