Pages

Tuesday 4 December 2012

Mash potatoes lemak berkrim..

Favorite anak-anak saya ni kalau masak menu western mesti ada mash potatoes . Selalunya saya buat banyak sebab anak-anak suka makan mash potatoes saja dengan gravy . Saya akan gandingkan mash potatoes dengan gavy/sos black pepper , sos ayam atau mushroom . Cara saya buat mash potatoes ni simple saja dan saya suka guna ubi kentang russet yang cepat empuk dan texture ubi kentang ni lebih berkanji serta manis .

BAHAN-BAHAN :

7 biji ubi kentang russet 
6 sudu besar butter - boleh tambah
500ml susu penuh krim dlm kotak - blh ditambah
1 sudu kecil serbuk lada hitam
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :

Ubi kentang dibasuh bersih dan direbus hingga empuk . Bila dah empuk tos semua ubi kentang dan dikopek/siat kulit ubi kentang ni kemudian masukkan semula semua ubi kentang ke dalam periuk . Lenyek semua ubi kentang sehingga hancur kemudian masukkan semua butter , susu dan lada hitam ke dalam adunan kentang lenyek ni . Nyalakan api dapur dan kacau ubi kentang lenyek ni supaya sebati dengan bahan-bahan lain . Masukkan serbuk lada hitam dan garam secukup rasa serta kacau jika ubi kentang agak kental boleh la dimasukkan sedikit lagi susu sehingga ubi kentang menjadi mudah hendak dikacau tapi jangan terlebih masuk susu nanti mash potatoes ni jadi cair pulak . Tambah atau kurang bahan ikut selera sendiri .

Ni la rupa ubi kentang russet selepas direbus kulit ubi ni senang disiat.


Sedapnya mash potatoes yang cukup lemak berkrim dimakan dengan sos black pepper yum yum . Mash potatoes ni boleh dimakan macam itu saja atau digandingkan dengan ayam panggang , steak , chicken chop , sausage grill . Saya guna mash potatoes bila masak serpherd pie dan tuna caserole .


Sedapnya kegemaran anak-anak saya ni..

2 comments: