Pages

Tuesday 30 September 2014

Gravy ayam

Alhamdulillah saya dapat masak gravy untuk ayam panggang , sebelum ni saya selalu guna serbuk gravy yang di beli . Kali ni saya cuba masak sendiri so lepas google macam-macam jenis cara nak masak gravy , saya cuba satu resepi , agak mudah nak masak gravy ayam ni dan rasanya alhamdulillah sedap menetapi cita rasa kami sekeluarga ^_^


BAHAN-BAHAN SOS :

 3 sudu butter
3 sudu tepung gandum
2 cawan stock/sup ayam
1 cawan susu full cream
1 cawan stock/sup ayam
1/2 cawan cream
Serbuk lada hitam secukupnya
sos seasoning maggi secukup rasa
Garam secukup rasa

Jangan dibasuh grill pan yang diguna untuk grill ayam tapi pastikan tiada ketulan isi ayam atau butter yang hangit , jika ada buang . Lelehan jus dan minyak dari ayam serta butter utk menumis akan memberi perisa pada sos/gravy . 

CARA MEMASAKNYA :

1) Cara buat stok ayam : Bersihkan 1 rangka ayam dan dipotong kecil kemudian masukkan dalam periuk yg sesuai kemudian masukkan 2 cawan air . 2 helai daun bay , separut bawang bombay yg di racik dan sedikit garam . Masak sampai mendidih . 

2) Panas kan semua butter dalam grill pan yang diguna untuk grill ayam dan biarkan sampai butter cair . Kemudian terus masukkan  stock/sup ayam , susu , serbuk lada hitam secukupnya dan garam . Kacau semua bahan dan boleh la dimasukkan cream secukupnya dan sos seasoning jenama Maggi . Biar sos mendidih dan sedap ikut selera sendiri boleh la di tutup api dapur ni .

Saya guna semula grill pan yang saya guna untuk grill ayam . 

1 comment: