Pages

Tuesday 4 August 2015

Gulai tempoyak ikan nyok-nyok

Ikan nyok-nyok ni selalunya saya masak kari tapi kali ni saya cuba masak gulai tempoyak pula . Sedapnyaa isi ikan nyok-nyok yang manis ni bila dah masak dan sebati dengan kuah tempoyak . Alhamdulillah ^_^

Kesedapan kuah tempoyak bergantung kepada kualiti tempoyak yang kita guna , kalau tempoyak yg terlalu masam pun tak sedap sebaiknya tempoyak yang masam manis atau tempoyak yang baru . saya tak suka kuah tempoyak yang terlalu pedas jadi saya masukkan sedikit gula untuk bagi seimbang rasa masam, pedas , manis . Selain tu saya guna kunyit hidup untuk dapat warna dan rasa asli kunyit . Saya masak gulai tempoyak ni ikut citarasa saya dan famili jadi kalau ada pembaca yang nak cuba resepi yang saya bagi ni anda boleh ubah suai , tambah atau kurangkan bahan ikut citarasa sendiri ^_^


BAHAN-BAHAN :

1 ekor ikan nyok-nyok = berat 1 kg
2 batang serai - dititik
tempoyak secukupnya 
Air secukupnya - menutupi ikan dlm periuk
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

2 biji cili merah - boleh tambah
1 cm kunyit hidup

* Masukkan sedikit demi sedikit tempoyak sehingga sedap ikut selera sendiri , saya guna dalam 7 sudu besar tempoyak . Boleh tambah cili api kalau suka pedas

CARA MEMASAK :

- Masukkan semua bahan tumbuk dalam periuk , serai , air dan masak kuah sampai mendidih . Masukkan semua ikan nyok-nyok dan garam serta gula secukup rasa , kacau semua bahan sehingga sebati . Biarkan kuah memdidih dan ikan masak baru la ditutup api dapur.

No comments:

Post a Comment